בשנה הקרובה, בכל יום אדם בישראל יתאבד,כאשר אלפים נוספים ינסו ללא הצלחה, מרביתם; צעירים.
איזו טרגדיה נוראה. בני אדם רבים כל כך אינם רואים עוד טעם לחיים.
אין ספק שהסמים, והיאוש הבא לידי ביטוי בימינו בשירים, בספרים ובסרטים, מוסיפים לסערת הרגשות המקדמת הרס עצמי כזה.
נתונים קשים אלה מזכירים לי פסוק מכתבי הקודש:
“אֵין פַּחַד בָּאַהֲבָה. אַדְּרַבָּא, הָאַהֲבָה הַשְּׁלֵמָה מְגָרֶשֶׁת אֶת הַפַּחַד. הֵן הַפַּחַד כָּרוּךְ בְּעֹנֶשׁ, וְהַמְפַחֵד אֵינֶנּוּ שָׁלֵם בָּאַהֲבָה.” (הראשונה ליוחנן ד׳ 18).
הרשה לי לשאול אותך: האם אתה חי חיי שפע מלאי שמחה למען ישוע, או שחייך מלאים דיכאון, פאניקה, חרדה וחששות?
הרשה לי לשתף אותך בשלושה עקרונות, שיעזרו לך לחיות חיי שפע ולהיות שמש עד פורה של המשיח.
מערכת יחסים איתנה
העיקרון הראשון הוא מערכת יחסים עמוקה ואיתנה עם האדון.
כאשר עירית החלה לקבל טיפולים כימותרפיים והקרנות, ערכה תמי את הקניות עבורה ועזרה לה עם הניקיונות. תחילה חשה עירית מבוכה כשידידתה קירצפה את רצפת המטבח או את האמבטיה, אך כאשר הלכה ונחלשה בעקבות הטיפולים הקשים, הפכו אהבתה ודאגתה חסרי המעצורים של תמי ליפים יותר ויותר בעיניה.
חודשים רבים לאחר מכן, כאשר עירית התאוששה והבדיקות הראו שהיא נקייה מתאים סרטניים, היא בחרה לחגוג עם תמי והזמינה אותה למסעדה יוקרתית. הן נהנו וצחקו, אך לפני שעזבו את השולחן הגישה עירית לתמי מחברת קטנה עם רישומים בכתב ידה.
“במשך כל הטיפול,” סיפרה עירית, “רשמתי לעצמי איזו משמעות היתה לעזרה שלך וכמה עודדת אותי. אנא קראי זאת בכל פעם שתרגישי שאת עצמך מתייאשת.”
תמי ריפרפה במחברת והגיעה לעמוד האחרון, עליו היה כתוב באותיות מודגשות המילים: “תודה לך על רוחך הדומה כל כך לזו של המשיח. אני אוהבת אותך. עירית.”
מערכות יחסים עמוקות ואיתנות הופכות את חיינו לשלמים יותר, בעלי ערך ובעלי משמעות. כולנו למדנו להשקיע זמן ומאמץ במערכות יחסים אלה כדי לחזק אותן ולשמור על תקינותן. אך מה יכול להיות טוב יותר ממערכת יחסים אישית וקרובה עם אדוננו הנפלא, ישוע המשיח?
כל מי שלומד את דברו הקדוש של אלוהים יכול לרכוש ידע שכלי על אלוהים. אך רק מי שמקבל את ישוע בתור אדון ומושיע יכול לנהל איתו מערכת יחסים אישית וקרובה.
שמעון פטרוס כתב:
“חֶסֶד וְשָׁלוֹם יִשְׁפְּעוּ עֲלֵיכֶם לְמַכְבִּיר בִּידִיעַתְכֶם אֶת אֱלֹהִים וְיֵשׁוּעַ אֲדוֹנֵנוּ.”. (שנייה לפטרוס א׳ 2)
כאשר אנחנו מקבלים את ישוע המשיח כמושיענו האישי, אנחנו מקבלים את חסדו. חסד זה, שאיננו ראויים לו, תמיד מלוּוה בשלום- ברוגע פנימי ובשקט המקנים לנו ביטחון בנוכחותו ובגבורתו.
כאשר אנחנו מקבלים את המשיח, אנחנו מטוהרים מכל חטא, וישוע מציג אותנו בפני אביו כשאנחנו טהורים וקדושים, ללא מום או רבב. מתנת הטהרה שלו עבורנו ואהבתנו כלפיו גורמים לנו לשמור את מצוותיו, וכתוצאה מכך אנחנו נהנים מחיים פוריים.
“עִמְדוּ בִּי וַאֲנִי בָּכֶם. כְּמוֹ שֶׁהַשָּׂרִיג אֵינוֹ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת פְּרִי מֵאֵלָיו אִם לֹא יַעֲמֹד בַּגֶּפֶן, כָּךְ גַּם אַתֶּם אִם לֹא תַּעַמְדוּ בִּי.” (יוחנן ט״ו 4).
כשאנחנו מוסרים את השלטון המוחלט בחיינו לידיו, רוח הקודש עוזרת לנו. אנחנו מוצאים את עצמנו מלאי שמחה, ואהבת אלוהים גורמת לנו לספר לאחרים על אהבתו ועל סליחתו.
הצבת אלוהים במרכז העיקרון השני הוא לשים את אלוהים במרכז כל תקוותיך ותוכניותיך.
מישהו אמר פעם שעם אלוהים “החיים הם תקווה שאין לה סוף” ושללא אלוהים “החיים הם סוף שאין לו תקווה.”
אלוהים הוא המעניק חיים- הן לגוף והן לרוח. רק הוא יכול, באמצעות דם בנו ישוע המשיח, להסיר את האשמה הרובצת עלינו בשל חטאי העבר. רק הוא, באמצעות כוח רוח הקודש, יכול לתת לנו את הכוח להתמודד עם קשיינו. רק הוא, באמצעות הביטחון שיש לנו בדברו הקדוש, יכול לתת לנו את האמונה להתמודד עם העתיד עם תחושה של ביטחון.
הנבת פרי
העיקרון השלישי הוא להניב פרי.
דבריו של השליח שאול מהראשונה לקורינתים ט״ו 10 מוצאים חן בעיני: “בְּחֶסֶד אֱלֹהִים הֲרֵינִי מַה שֶּׁאֲנִי וְחַסְדּוֹ עָלַי לֹא הָיָה לָרִיק.” אחד המפתחות להנבת פרי הוא תדמית עצמית חיובית המבוססת על אהבת אלוהים ועל חסדו. כך נוכל לספר לאחרים על המשיח ולהרבות בעשיית פרי רוחני למען האדון.
חלק מתהליך הנבת הפרי הוא אהבת הזולת. ישוע תימצת את החיים כולם בשתי המצוות:
ואהבת את יהוה אלוהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך
וכן…
ואהבת לרעך כמוך.
מישהו אמר פעם שאם אינך אוהב את אלוהים, תמות מוות רוחני. אם אינך מקבל את עצמך, תמות מוות רגשי. ואם אינך אוהב את הזולת, תמות מוות חברתי. חשוב ביותר שאלה ששומעים מאיתנו על המשיח יחושו גם שאנחנו אוהבים ומקבלים אותם, אחרת לא יקבלו את דברינו ולא יבינו את אהבתו הגדולה של אלוהים כלפיהם.
חיים עם מטרה
החיים המשיחיים הם חיי ניצחון, שמחה, שלום ומטרה. ישוע אמר:
“אֵין הַגַּנָּב בָּא אֶלָּא לִגְנֹב וְלַהֲרֹג וּלְהַשְׁמִיד. אֲנִי בָּאתִי כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ לָהֶם חַיִּים וּבְשֶׁפַע שֶׁיִּהְיוּ לָהֶם.” (יוחנן י׳ 10)
משיחיים רבים חיים חיי תבוסה ויאוש, אך אין זו אמת המידה של הברית החדשה. דמיין את שאול וסילא במאסר בפיליפי. הם הוכו והושלכו לכלא, ורגליהם הושמו בסד. ובכל זאת התפללו ושרו שירי תהילה לאלוהים. הם לא בטחו בעצמם, אלא באלוהים האמיתי והחי שאהבו, ששירתו אותו והשתחוו לו.
דמיין גם את התלמידים ואת רבבות המשיחיים במאה הראשונה, ששרו שירי הלל לאלוהים בזמן שנשרפו למוות או הושלכו לאריות. נגזרו עליהם מיתות נוראיות, והם עמדו בהן באומץ ובשמחה בזכות מערכת היחסים החיונית והאישית שהיתה להם עם המשיח. רבים ראו כיצד הידידים והקרובים שעבורם התפללו מבקשים מישוע שיהיה להם לאדון ולמושיע. אחרים התגברו על הרגלים וגישות הרסניים וחוו שמחה וביטחון.
במהלך הדורות היו- ועדיין ישנם- מאות מיליוני משיחיים שהקדישו את חייהם למשיח ונהנו מחיי השפע שהבטיח להם.
אולי לא יזדמן לך למות עבור המשיח, אך האם אתה מוכן לחיות עבורו? הסופר הדרום אפריקאי, אנדרו מארי, מחברם של רבי מכר משיחיים רבים, כתב:
״המצב הרוחני הירוד של משיחיים רבים נובע מהעובדה שהם אינם מבינים את מטרת הישועה ואת יעודה, אפילו כאן עלי אדמות, להוביל אותם למערכת יחסים יומיומית עם אביהם שבשמים.״
אנדרו מארי – סופר דרום אפריקאי
כאשר המאמין מקבל אמת זו, הוא תופס עד כמה חשובה וחסרת תחליף לחייו הרוחניים היא השעה שהוא מקדיש מדי יום ביומו כדי לקרוא בדבר אלוהים, לשהות במחיצתו ולחכות להתגלות אהבתו.
אין זה מספיק לקבל סליחת חטאים בזמן הישועה, או אפילו להיכנע לאלוהים. זוהי רק ההתחלה. המאמין הצעיר חייב להבין שאין לו כוח משלו להזין את חייו הרוחניים. לא, הוא צריך לקבל חסד שמיימי חדש מדי יום ביומו, באמצעות מערכת היחסים שיש לו עם ישוע.
אי אפשר להשיג זאת באמצעות תפילה חפוזה, או קריאה מאולצת של מספר פסוקים בדבר אלוהים. על המאמין להקדיש זמן בשקט ובמודע כדי לבוא אל נוכחות אלוהים, לחוש עד כמה הוא חלש ושרוי בצורך ולייחל לאלוהים באמצעות רוח הקודש, כדי שיחדש את האור ואת החיים השמימיים בליבו. אחר כך הוא יכול לצפות בצדק לכך שכוח אלוהים ישמור אותו מהפיתויים שייקרו בדרכו במהלך היום.
רבים מילדי אלוהים מייחלים לחיים טובים יותר, אך אינם מכירים בצורך להקדיש לאלוהים זמן מדי יום ביומו באמצעות רוח קודשו, לחדש ולקדש את חייהם.
חשוֹב על כך: המצב הרעוע של חיי הרוחניים נובע בעיקר מכך שאינני מקדיש מספיק זמן מדי יום לקשר שלי עם אלוהים.
אני מעודד אותך להתקרב בשמחה אל נוכחות אלוהים היום ובכל יום. מצא מקום שקט שבו תוכל להתבודד ולנהל קשר עם אלוהים באמצעות קריאה והגות בדברו הקדוש. גלה את מה שיש לדברו לומר לך על חייך. גלה את החיים בשפע שהוא ברא עבורך. אחר כך נקוט יוזמה וספר לידידיך, קרוביך ושכניך על אהבת המשיח ועל הברכות שהוא מציע.
החיים הרוחניים שלנו דומים מאוד לגוף הבשרי שלנו. כשם שרץ מרתון מתאמן כל יום באדיקות וברצינות ומשקיע את כל כולו על מנת לזכות במדליה הנחשקת, כך גם עליך לתת את מיטב תשומת ליבך על מנת לפתח את ה"שרירים" הרוחניים שלך.
מה הם החיים המשיחיים?
החיים המשיחיים מתחילים כשמקבלים את ישוע– את מתנת אהבתו וסליחתו של אלוהים- באמונה. קבלה זו מביאה למחויבות משולשת לישוע: של הדעת, של הרגשות ושל הרצון.
החיים המשיחיים הם מערכת יחסים אישית וקרובה עם המשיח. חיים אלה מתחילים באמונה (אפסים ב׳ 8-9) ורק באמצעות אמונה אפשר לחיות אותם. אמונה היא מילה נרדפת לביטחון. אנחנו בוטחים במשיח ומפקידים את חיינו בידיו מכיוון שהוא הוכיח את עצמו כראוי לכך באמצעות חייו, מותו, תחייתו ונוכחותו המתמדת- אהבתו הבלתי מותנית. כשתחיה במודע חיי אמונה וציות לאלוהים ותאפשר לו לשנות את חייך, ביטחונך במערכת היחסים שלך איתו ילך ויגבר. תחווה את פעולת אלוהים בחייך ותיווכח כיצד הוא מאפשר לך לעשות את מה שאינך יכול לעשות בעצמך.
בסרטון הבא תוכל להרחיב על משמעותה של 'אמונה'.
חיים בשפע
יום בהיר אחד אתה חוזר הביתה ומגלה כתם על השטיח החדש בסלון. אתה מנסה לעשות הכל כדי להסיר את הכתם, אך שום דבר לא עוזר. ואז מציע לך ידיד להשתמש בחומר מיוחד שמסיר את הכתמים הגרועים ביותר. חומר זה יעיל עד כדי כך שלא די בכך שהוא מסיר את הכתם, אלא גם מגן על השטיח מהכתמה בעתיד.
כך מטפל אלוהים בחטאינו. מותו של המשיח על הצלב מחקה את רשעותנו לעולם. אין חטא שהוא כבד מדי ואין כתם שהוא כהה מכדי שאלוהים יוכל לטהר ולהלבין אותו באמצעות דמו היקר של ישוע המשיח.
קורבנו של המשיח עבורנו על הצלב הוא שלם. הוא הושיע אותנו מעונש החטא (יוחנן ג׳ 18; אפסים ב׳ 8). הוא מושיע אותנו מכוח החטא (יהודה 25-24; השנייה לתסלוניקים ג׳ 3). אנחנו ניוושע מנוכחות החטא (הראשונה ליוחנן ג׳ 2; פיליפים ג׳ 21; הראשונה לקורינתים ט״ו 51-52).
אם אתה כבר מאמין שאלוהים שילם את מחיר חטאיך ונתן לך חיי עולם, מדוע שלא תאמין שהוא יכול לתת לך את הכוח להתגבר על החטא? זכור שכפי שקיבלת את המשיח באמונה, כך עליך גם לחיות באמונה ולקבל את חיי השפע שהבטיח לך.
עמידה במשיח
גיא חש מיואש מכיוון שלא הצליח לחיות חיי ניצחון במשיח.
“אני נכשל כל הזמן,” הוא אמר. “אני יודע מה עלי לעשות, אך אינני מסוגל לעמוד בכל ההתחייבויות, ההחלטות וההקדשות שאני נותן לאדון מחדש כמעט כל יום.”
“מה הבעיה שלי? למה אני נכשל כל הזמן? איך אני יכול ללחוץ על אותו כפתור קסם שיהפוך אותי לאדם שאלוהים רוצה שאהיה, ושגם אני רוצה להיות?”
כולנו חווים מאבק זה כשאנחנו חיים בכוח שלנו. אך אנחנו מקבלים את הניצחון כשאנחנו לומדים לעמוד במשיח.
ישוע אמר:
“אֲנִי הַגֶּפֶן; אַתֶּם הַשָּׂרִיגִים. הָעוֹמֵד בִּי וַאֲנִי בּוֹ עוֹשֶׂה פְּרִי לָרֹב, שֶׁכֵּן בִּלְעֲדַי אֵינְכֶם יְכוֹלִים לַעֲשׂוֹת דָּבָר” (יוחנן ט״ו 5).
העמידה שלנו במשיח ושל המשיח בנו הופכת למציאות באמצעות הכוח העל-טבעי של רוח הקודש.
עמידה במשיח פירושה להתאחד איתו באמצעות אמונה. משמעה לחיות במודע מתוך תלות מתמדת בו, מתוך הכרה שחייו, עצמתו, חוכמתו, כוחו ויכולתו הם הפועלים דרכנו ומאפשרים לנו לחיות בהתאם לרצונו. אנחנו עושים זאת כשאנחנו נותנים לו את כס המלכות בחיינו, ולוקחים באמונה ממשאביו כדי לחיות חיים פוריים, קדושים ועל-טבעיים.
העמידה שלנו במשיח ושל המשיח בנו מאפשרת לנו לחיות חיי ניצחון פוריים. מיליוני משיחיים ברחבי העולם מבטאים את אהבתם למשיח באסיפות השבועיות, בהלל, בלימודים בכתבי הקודש ובאסיפות תפילה. אך כל הדיבורים שבעולם לא יוכלו לשכנע איש שאנחנו באמת אוהבים את המשיח אם לא נציית לו, וציות זה כולל עשיית פרי לכבודו. הדרך היחידה להראות שאנחנו עומדים במשיח היא עשיית פרי, ופרי זה כולל הדרכת בני אדם אחרים למשיח, בנוסף על חיי קדושה.
העמידה במשיח גם מסבה שמחה. “את הדברים האלה דברתי אליכם,” אמר ישוע, “כדי ששמחתי תהיה בקרבכם ושמחתכם תהיה שלמה.”
על מנת לחיות חיי שפע מלאי שמחה כאלה עלינו ללמוד תחילה לחיות במשיח, ולהפקיד בידיו את השלטון בחיינו באופן תמידי.
האם נוכחותו המתמדת של המשיח הפכה למציאות בחייך? התפלל מתוך רצון ומסור לו את כס המלכות בחייך, והזמן אותו באמונה להעניק לך את החיים העל-טבעיים ולאפשר לך להניב פרי רב לכבודו.
חיים טהורים
אם רוח הקודש נשלחה כדי להעניק לי את הכוח לחיות חיי ניצחון, מדוע אני חש שאני חי חיים כל כך חסרי כוח ומובסים?
לעיתים תכופות אנחנו מייחלים לכוח רוחני, אבל איננו מקבלים אותו בגלל מניעים לא טהורים, בגלל תאוות אנוכיות או בגלל חטא שלא התוודינו עליו. אלוהים איננו ממלא כלים מלוכלכים בכוחו ובאהבתו. אנחנו חייבים להיות מטוהרים בדם ישוע לפני שאפשר יהיה למלא אותנו ברוח אלוהים.
בתהילים כתוב:
“חָקְרֵנִי אֵל וְדַע לְבָבִי בְּחָנֵנִי וְדַע שַׂרְעַפָּי; וּרְאֵה אִם-דֶּרֶךְ-עֹצֶב בִּי וּנְחֵנִי בְּדֶרֶךְ עוֹלָם.” (תהילים קל״ט 23-24).
אני מאמין שתפילה זו מציגה עיקרון חיוני בחיי המשיחי. היא מביעה את רצונו של אלוהים בטהרה ואת שאיפתנו לאמץ את דרכיו. כשאנחנו מבקשים ממנו שיחשוף חטא שלא התוודינו עליו, אנחנו מאפשרים לו לטהר אותנו באופן מתמיד. ההתוודות מביאה להיטהרות. דבר אלוהים מבטיח לנו:
“אִם נִתְוַדֶּה עַל חֲטָאֵינוּ, נֶאֱמָן הוּא וְצַדִּיק לִסְלֹחַ לָנוּ עַל חֲטָאֵינוּ וּלְטַהֵר אוֹתָנוּ מִכָּל עַוְלָה.” הראשונה ליוחנן א׳ 9).
ניצחון במלחמות רוחניות
נסה לדמיין חייל בריטי במלחמת העצמאות של ארה״ב. הוא נלחם עם חבריו נגד צבא המושבות, שסר לפיקודו המבריק של גנרל ג׳ורג׳ וושינגטון. צבא המושבות הקטן נלחם בצבא הבריטי האדיר, ובנס נחל ניצחון אחר ניצחון. ובכל זאת נותרו חיילים בריטיים מעטים שסירבו להיכנע. הם סירבו להודות בתבוסתם, והמשיכו בלוחמת גרילה.
מצב זה מתאר את החיים המשיחיים. בקולוסים א׳ 14-13 אנחנו קוראים שאלוהים הציל אותנו ממלכות החושך של השטן. דגל הניצחון המשיחי הונף והשטן הובס. אך מלחמת הגרילה הרוחנית נמשכת.
עלינו להיות מוכנים למאבקים רוחניים. אם אנחנו רוצים לחיות במלוא כוח רוח הקודש ובשליטתה.
אני בטוח שעשרות פעמים ביום- בבית, בעבודה, במכולת או בדרכים- אתה ניצב בפני הפיתוי להתפשר על ערכיך המשיחיים. איש מאיתנו איננו מושלם. אני יכול לספר לך שגם לאחר חמישים שנות חיים עם אדוננו הנפלא, אני מוצא את עצמי במלחמות גרילה כאלה מדי יום.
באפסים ו׳ 10-18 מצווים עלינו: “לבשו את מלוא נשק האלוהים למען תוכלו לעמוד נגד נכלי השטן”.
קיימות דרכים שונות להתמודד עם כוחות ה”גרילה” בחייך. להלן כמה מהן:
- התוודה על כל חטא שאתה יודע שקיים בחייך. החטא נובע מאי ציות לאלוהים ומהווה נקודת אחיזה לשטן בחיינו.
- מקד את אהבתך במשיח והיכנע לו כאדון. שאול השליח מצווה עלינו ברומים י״ב 2: “אַל תִּדַּמּוּ לָעוֹלָם הַזֶּה, כִּי אִם הִשְׁתַּנּוּ עַל-יְדֵי הִתְחַדְּשׁוּת הַדַּעַת כְּדֵי שֶׁתַּבְחִינוּ מַהוּ רְצוֹן אֱלֹהִים, מַהוּ הַטּוֹב וְהָרָצוּי וְהַמֻּשְׁלָם בְּעֵינָיו.”
- דע שאם תרצה ותאמין, תוכל להיות חופשי במשיח. ברומים ו׳ 16 כתוב: “הַאֵינְכֶם יוֹדְעִים שֶׁכַּאֲשֶׁר אַתֶּם מוֹסְרִים אֶת עַצְמְכֶם כַּעֲבָדִים לְמִישֶׁהוּ כְּדֵי לְצַיֵּת לוֹ, עֲבָדִים אַתֶּם לְמִי שֶׁאַתֶּם מְצַּיְּתִים — אוֹ לַחֵטְא הַמּוֹלִיךְ אֶל מָוֶת, אוֹ לַצִּיּוּת הַמּוֹלִיךְ אֱלֵי צְדָקָה.”
- התמלא ברוח הקודש. תוכל לעשות זאת באותו אופן שבו הפכת למשיחי- באמצעות אמונה (אפסים ה׳ 18).
- לְמד את דבר אלוהים הקדוש מדי יום ביומו. ישם את עקרונות כתבי הקודש בחייך.
- חווה כל יום את כוח התפילה. כבן לאלוהים אתה מוזמן להתקרב בביטחון אל כס החסד כדי לקבל חן וחסד לעזרה בעיתה (עברים ד׳ 14-16).
- חיֵה חיי אמונה. כל מה שאתה מקבל מאלוהים, מרגע לידתך הרוחנית ועד מותך, אתה מקבל באמצעות אמונה. בלי אמונה אי אפשר להיות רצוי לאלוהים (עברים י״א 6).
המשיח מת כדי לזכות בניצחון על כל כוחות הגרילה בחיינו. אני מעודד אותך ליישם עקרונות אלה בחייך היום. אלוהים יעזור לך להתחזק בו.
שינוי בגישה
בנך הגיע למחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים. הוא נפצע אנושות בתאונת דרכים ולא מצפים שיחלים…
זה עתה גילית שבתך, בת העשרה, בהריון…
אתה מפגר בתשלום המשכנתא; רופא השיניים מאיים לפנות להוצאה לפועל; קו הטלפון נותק ועומדים לפטר אותך מהמפעל…
בעלך שתיין ללא תקנה. כשהוא משתכר, הוא גם אלים…
משברים הם חלק מהחיים. איננו יכולים להימנע מקשיים. ישוע אמר: “בָּעוֹלָם — צָרָה לָכֶם” (יוחנן ט״ז 33). בקיצור, החיים הם שדה קרב. אך לא המשבר הוא שמהווה את הבעיה, אלא תגובתנו אליו. אפשר להקל על הכאב באמצעות הגישה שנוקטים.
שני משיחיים ניצבים בפני אותו אסון. האחד הופך למיואש ומדוכא והשני מתקרב אל אלוהים. מהי, לדעתך, הסיבה לכך?
יש מאמינים שחושבים שאלוהים איכזב אותם כשהם מוצאים את עצמם בלי כסף או יוקרה, חולים או נתונים בקשיים. גישה כזו מקררת את אהבתם למשיח, גורמת לחוסר תפילה, לחוסר אמון, לדאגות ולחיים אנוכיים.