הִזָּהֲרוּ שֶׁאִישׁ לֹא יוֹלִיךְ אֶתְכֶם שׁוֹלָל בְּפִילוֹסוֹפְיָה וּבְתַעְתּוּעֵי הֶבֶל, עַל-פִּי מָסוֹרוֹת שֶׁל בְּנֵי אָדָם, עַל-פִּי עִקְּרֵי הָעוֹלָם וְלֹא עַל-פִּי הַמָּשִׁיחַ. (קולוסים ב 8)
ההקשר של הפסוק
כאשר בוחנים את ההקשר, ניתן לגלות ששאול לא מגנה את הפילוסופיה בפני עצמה. מספר פסוקים לפני כן, שאול אמר שכל ה"חכמה" נמצאת במשיח (קולוסים ב 3). אם אנו אוהבים את המשיח, אז אנו אוהבים חוכמה- מה שאומר שאנו אוהבים פילוסופיה (משמעות המילה ביוונית היא אהבת החכמה). מעבר לכך, שאול בעצמו היה פילוסוף, שהרי הוא הגן על האמונה (השנייה לקורינתים י 3-5; פיליפים א 7), בהיגיון (מעשי השליחים יז 2, 4, 17; יח 4, 19; כו 28), ואף היה בקיא בפילוסופיות כאלו ואחרות והשתמש בהן לטובת טיעוניו (מעשי השליחים יז 28; טיטוס א 12) במהלך שירותו.
בקולוסים ב 8 שאול מגנה פילוסופיה ספציפית, הוא מגנה את הפילוסופיה הגנוסטית בקולוסה. הפילוסופיה הגנוסטית כללה סגפנות, פולחן מלאכים, וחזיונות מזויפים (קולוסים ב 16-23). זו הייתה פילוסופית המיועדת לכיליון (פס' 22). אשר מקורה ממסורות בני אדם (פס' 8), במקום מאלוהים. למעשה מקורה מן השדים עצמם (הראשונה לטימותיאוס ד 1).
העניין עשוי להפתיע רבים, אבל אנו זקוקים לפילוסופיה כדי להיות תיאולוגים טובים. תאולוגיה בריאה משתמשת באמצעים פילוסופיים כמו חוקי הלוגיקה (חוק האי סתירה לדוגמה- דבר אלוהים לא יסתור את עצמו) או בשפה פילוסופית המתארת דוקטרינות מורכבות (השילוש הוא שלוש אישיויות בישות אחת). למעשה, ניתן להשוות בין פילוסופיה לחוקי הדקדוק. ללא החוקים הללו, ההתעסקות בתאולוגיה היא בלתי אפשרית. האם זה אומר שאנו מאמינים שהדקדוק הוא סמכותי יותר מהתאולוגיה? זו שאלה חסרת כל היגיון. אנו זקוקים לדקדוק כדי להתעסק בתאולוגיה- כמו שאנו זקוקים לפילוסופיה כדי לעסוק בתיאולוגיה.
הציווי של שאול בקולוסים ב 8 למעשה תומך בלימוד פילוסופיה. כפי שסי. אס. לואיס כתב: "פילוסופיה טובה חייבת להתקיים, לכל הפחות כדי לתת מענה לפילוסופיה רעה".1
הסתירה שקיימת בטיעון האנטי פילוסופי
נניח לרגע בצד את ההתעלמות מההקשר של הפסוק, קיימת בעיה לוגית בטיעון נגד ההתעסקות בפילוסופיה. הטיעון מפריך את עצמו. למה? משום שכדי לנסח טיעון נגד פילוסופיה, הטוען יצטרך לחשוב באופן פילוסופי נגד תחום הפילוסופיה. אם הטוען חושב באופן פילוסופי, אז הוא מתעסק במה ששאול אסר עליו לכאורה להתעסק! למה אני אומר את זה? משום שמישהו שטוען טענה, הוא בהכרח עושה ניתוח לוגי ומשתמש בחוגי הלוגיקה והשפה כדי ליצור טיעון תקף ונאות, וזה אומר שהוא מתעסק בפילוסופיה! האם עלינו להאמין שרוח הקודש הנחתה את שאול לצוות עלינו דבר הסותר את עצמו?
סיכום
שאול השליח לא גינה את ההתעסקות בפילוסופיה בתור תחום בפני עצמו. אלא הוא מזהיר מפני פילוסופיות הרסניות ושקריות. אלו הטוענים ששאול התנגד לפילוסופיה עצמה חייבים להוציא את הפסוק מהקשרו כדי לטעון זאת. ולמעשה, הטוענים שהפילוסופיה מזיקה, מחזיקים בעצמם בפילוסופיה מסוימת (שהפילוסופיה מזיקה) ומשתמשים בכלים פילוסופיים כדי לטעון את טענתם.
הערות:
1. C. S. Lewis, “Learning in War-Time,” in The Weight of Glory and Other Addresses (Orlando, FL: Macmillan, 1980,), 28.